Implementation of Information Communication Technology in Enhancing Early Childhood Language Development

Authors

  • Sabarno Dwirianto Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim
  • Tris Trimasnia ziliwu Universitas lancang kuning

DOI:

https://doi.org/10.58794/cerdas.v2i1.142

Keywords:

Internet Communicatioan and Technology, Language Development, Early Childhood

Abstract

This study aims to determine the effect of using Information Communication and Technology in improving language development in early childhood. The research method used is true experimental research. The subjects of this study were children aged 4-6 years in grades B1 and B2, the number of group B1 was 17 children and the number of group B2 was 17 children. The data collection tool used is in the form of observation sheets for the language development of children aged 4-6 years after being treated with ICT-based learning media. The results of the t-test show that the asymp. Significant (2-tailed) of 0.012 with a significant value <0.06. The hypothesis is accepted, meaning that ICT-based learning media can improve the language development of children aged 4-6 years for the better. Therefore, researchers provide suggestions that educators can use internet media, computers and technology as an alternative in learning activities, especially in early childhood language development.

Author Biography

Sabarno Dwirianto, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim

 

 

References

Adhani, D. N., Khofifah, N., & Yuanita, D. (2016). Meningkatkan Perkembangan Bahasa dengan Media Flash Card pada Anak Usia Dini di Desa Sanan Rejo Kabupaten Malang. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 3(2), 109–117.

Alfiana, R., & Kuntarto, E. (2020). Perkembangan bahasa pada anak usia dini. Repository Unja.

Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita.

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi perkembangan bahasa anak usia dini melalui lagu kreasi minangkabau pada anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73–84.

Darmawan, D. (2013). Metode penelitian kuantitatif.

Dhulkifli, M. L. (2020). Pengaruh Metode Kauny Quantum Memory Dalam Menghafal Qur’an Sejak Dini di SD IT Lukman Hakim Yogyakarta. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 64.

Fauziah, F., & Rahman, T. (2021). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak), 2(02), 108–114.

Humaida, R. T., & Suyadi, S. (2021). Pengembangan kognitif anak usia dini melalui penggunaan media game edukasi digital berbasis ICT. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(2), 78–87.

Islam, M. P., & Padang, I. B. (2022). Manajemen Layanan Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis ICT pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4067–4076.

Novitasari, Y., Wahyuni, S., & Situmorang, L. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis ICT (Information Communication and Technology) Terhadap Perkembangan Bahasa Inggris Awal Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 96–104.

Nurlilawaty, N., Milfayetti, S., & Yus, A. (n.d.). PENGARUH BERMAIN PUZZLE BERBASIS ICT TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Tematik, 8(3), 264–273.

Pangastuti, R., & Hanum, S. F. (2017). Pengenalan abjad pada anak usia dini melalui media kartu huruf. Al Hikmah: Indonesian Journal Of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 51–66.

Reswita Sri, R. W. (2020). Pemahaman Guru mengenai Pendidikan Sosial Finansial pada Anak Usia Dini menggunakan Media Loose Parts. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, (Vol 4, No 2 (2020): December 2020, 60 Articles, Pages 491-1123), 962–970. Retrieved from https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/493/pdf

Rosmauli, C., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Berpikir Logis dalam Kegiatan Menggambar di TK IT Insan Mulia Pancoran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 888–894.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (25th ed.). Bandung: Alfabeta.

Sukmono, N. D. (2015). Metode Pembelajaran Self Directed Learning Berbasis ICT dengan Pemanfaatan Game Android Berkarakter Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia.

Susanto, A. (2017). Pemanfaatan ICT (Informations and Communication Technologies) dalam pembelajaran anak usia dini. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 230–241.

Tomtom, M. A. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 4(2).

Trisnawati, N. N. L., Suarni, N. K., & Agung, A. A. G. (2014). Penerapan Metode Picture and picture Dengan Media Cerita Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Pada Anak Kelompok A Di Tk Dirgantara Buruan Kabupaten Tabanan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).

Wahyuni, S. (2018). Low-income Family Environment: Subjective Well-Being and Children Learning Motivation. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 175(1), 12103. IOP Publishing.

Yulsyofriend, Y., Anggraini, V., & Yeni, I. (2019a). Dampak gadget terhadap perkembangan bahasa anak usia dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 67–80.

Yulsyofriend, Y., Anggraini, V., & Yeni, I. (2019b). Dampak Gudget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 25–39.

Zubaidah, E. (2004). Perkembangan bahasa anak usia dini dan teknik pengembangan di sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles